Sivut

torstai 17. lokakuuta 2013

Nykyään puhutaan käyt. katsoen tauotta seksuaalisuudesta ja sukupuolisuudesta ja tuli sellaista mieleen, että ENNEN MUINOIN VANHAAN HYVÄÄN AIKAAN oli sellainenkin sanonta kuin "siitä puhe mistä puute". Esivanhempamme siis panivat, nussivat ja köyrivät kun taas me puhumme panemisesta, nussimisesta ja köyrimisestä. Sen sijaan enää ei puhuta juuri lainkaan käteenvetämisestä ja runkkaamisesta, mikä puolestaan oli esivanhempiemme mielipuheenaiheita.

*

Kerron nyt kiistämättömän tosiasian, täydellisen 2 plus 2 on 4 -esimerkin: Suomessa on ollut ja on todella paljon loistavia runoilijoita. Tuli mieleen, kun tuli Sirkka Turkka mieleen. Ja miten monenlaisia runoilijoita. Tämä on runon maa eli kieli.

*

80-luvulla ei ollut tämmöistä.

*

Miksihän me ollaan tämmösiä hulluja. Eikä ole mitään, siis mitään takeita siitä että vanhuus viisautta toisi. Hyvät näkymät. Jee! Yliopisto nyt on psykiatrinen kuntoutuskoti, mutta avohoitopotilaita sanotaan nykyään runoilijoiksi. Näin sanon minä, akateemisen koulutuksen saanut pöljä, joka kirjoittaa runoja. Hevät näkymät. Jee! Hevät? En korjaa. Ensi vuonna olenkin kaksi kuukautta avohoitoon ulkomaille sijoitettuna.

*

Ennen he, jotka politikoivat, eivät olleet idiootteja, nykyisin he.

*

Eilisen runo"pettymyksen" päälle luin (tänään) 200 sivua suomalaista runoutta. Nyt tuntuu paremmalta. Tai ei eilenkään huonolta tuntunut. Mutta kielikuvana.

*

juupas eipäs perustele et vastannut nimiä vieläkin kaipaisin en sanonut
 
*
 
Minä en pidä provosoinnista ja pyrin olemaan harjoittamatta provosointia, kuitenkin tämän tästä minun ehdotellaan provosoineen. Ihan tosissani kysyn asioita. Minä en elä "huomiotaloudessa", minä yritän elää. Etsitään merkityksiä rivien väleistä, kun ei edes osata rivejä lukea. Aloitetaanpa niistä, riveistä.
 
*
 
Mä en oo syvällinen ihminen. Jotain hyvää sentään.
 
*
 
Ettei täällä vain olisi kriittisiä aikalaiskriitikoita, jotka eivät usko keskusteluun?
 
*
 
kamala lamak emmää jaksa miettiä tota.
 
*
 
Olen kova poika vihaamaan ja väittäisin tietäväni jonkin verran vihaamisesta ja siksi uskallan sanoa, että vihaaminen ei ole hyvä asia. Tahtoisin olla kova poika rakastamaan, jotta voisin väittää tietäväni jonkin verran rakastamisesta ja siksi uskaltaisin sanoa, että rakastaminen on hyvä asia.
 
*
 
Luin eilen kaksi DADA-suomennosta (Klee, Schwitters) mutta kolmas (Arp) taitaa jäädä kesken.

a e i o u y ä ö
ha he hi ho hu hy hä hö
höh häh hyh huh hoh hih heh hah
haha hehe hihi hoho huhu hyhy hähä höhö
höhöö hähää hyhyy huhuu hohoo hihii hehee hahaa
haahaa heehee hiihii hoohoo huuhuu hyyhyy häähää hööhöö
 
*
 
Puhuttiin tuolla "huonosti kirjoittamisesta" ja tuoko se rehellisyyttä tekstiin. Siis että kirjoittaa vaikka nopeasti ja jättää virheet korjaamatta, kyllä sinä voi alutajunta vähän puhua, ehkä ja joskus. Eri asia tietenkin on, jos kirjoittaa vain huonosti. Mutta että painaa väärää kohtaa näppäimistöllä niin ei siinä paljon alitajunta puhu, luullakseni. Toisaalta väärän kohdan painaminen voi tuoda oivalluksen. Kai siitä voisi puhua luovuutena, jota sanaa, näin olen kuullut, nykyisin kaihdetaan. Puhuttiin "Suomi24":stä ja viitattiin huonoon huonoon, eikä mahdolliseen hyvään huonoon. Sitten voi hyväkin olla huonoa, mitä kritisoinkin. Ei sitä tainnut kukaan ymmärtää, kun esitin asiani huonosti.

*

Mä en ymmärrä tota Guggenheim-juttua. Ensin toki luulin, että se on hyvä asia, mutta sitten sain kuulla ettei se ole hyvä asia. Miten se nyt on? Kelasin, että jee, Guggenhein Suomeen upeeta! näin pöljä olen. Vai onko se upeeta ja kenties joillakin ehdoilla? Kun mä seuraan Guggenheim-jutustelua niin tulee ulkopuolinen olo, mä en tajuu mistä on kyse. Tämä tunne on mulla hyvin toistuva.
 
*
 
Onks darra, krapula, rapula, rappis, röpöttelyn jälkeinen hellä tila?

*

On yö. Ja täällä ovat kokeelliset ihmiset, runoilijat. Olen huomannut että näin on harva se yö. Avantgarde kulkee 24/7, siksi se on avant garde. Yhä pidemmälle!     

Ei kommentteja: