Sivut

perjantai 31. elokuuta 2012

TOTUUS, minkä tulevaisuus todisti:
Haastattelija: Ja mikä sinun mielestäsi on epiikkasi traaginen elementti? 

Céline: Stalingrad. Siinä sinulle katarsista. Stalingradin romahtaminen oli Euroopan loppu. On tapahtunut maanjäristys. Sen episentrumi oli Stalingrad. Voidaan sanoa, että sen jälkeen valkoinen sivilisaatio oli lopussa, poispyyhkäisty. No, maanjäristys pitää aikamoista meteliä: poreilua, räjähdyksiä, suihkuja. Olin sen keskellä... Sain siitä jotakin irti. Aloin käyttää sitä materiaalia, minä myyn sitä. Minä tietty sotkin itseni juttuihin – juutalaisasioihin – jotka eivät minulle kuuluneet. Kuitenkin kerroin tarinan... omalla tavallani. 

Hieman hämmästyttää että haastattelija sinuttelee suurta ihmistä. Mutta tämmöistä tämä on.

2 kommenttia:

Tyttö Jokipoika kirjoitti...

Open Officeni avaa tiedoston työlään kryptiseen asuun.

"LC: Mit‰ sanoisin? Mik‰ vieh‰tt‰isi lukijoitanne? En tied‰. He ovat sellaisia ihmisi‰ joita kohtaan pit‰‰ olla mukava, me emme voi lyˆd‰ heit‰ p‰in n‰kˆ‰. Heit‰ pit‰‰ huvittaa loukkaamatta heit‰."

Sami Liuhto kirjoitti...

Joo, mullakin oli vaikeuksia.

Olen tuosta tehnyt oman käännökseni, juuri tuosta Célinen vuorosanasta, tungin sen tekstiini.